Ścieżka przyrodnicza w Stobrawskim Parku Krajobrazowym - 9 maja 2006 r

Ścieżka rowerowa o długości 10 km wyznaczona w międzywału doliny Odry zwraca uwagę na zmiany w przyrodzie terenów nadrzecznych. Umożliwia obserwację krajobrazu przekształconego przez człowieka, a także ukazuje naturalne elementy środowiska.

Początek ścieżki znajduje się w centrum Kościerzyc przy kościele pod wezwaniem Wniebowstąpienia Najświętszej Marii Panny. My rozpoczeliśmy trasę z Brzegu mijając przystanki trasy w kolejności 3, 2, 1, 5, 4 (patrz mapka).

m_mapa.jpg (25164 bytes)

Opis trasy dla rozpoczynajacych  w Kościerzycach

Jadąc z Kościerzyc przecinamy wały przeciwpowodziowe i wchodzimy na teren międzywala, skąd roztacza się szeroka panorama doliny. Tuż za wałem zlokalizowany jest pierwszy przystanek ścieżki "Dolina Odry" Niedaleko za wałem droga skręca w prawo i prowadzi równolegle do doliny.
Po przejechaniu około 200m dojeżdżamy do drugiego przystanku - "Życie pod wodą".

m18.jpg (44815 bytes)

W odległości około 1km od poprzedniego przystanku znajduje się trzeci przystanek poświęcony organizmom związanym z wodami rowów - "Rozlewisko". Niedaleko za przystankiem trzecim droga skręca ostro w prawo, a następnie lekkim łukiem w lewo.

m23.jpg (47940 bytes)

Dojeżdżamy do skrzyżowania dróg polnych; droga w prawo prowadzi na wały przeciwpowodziowe. Skręcamy w lewo w kierunku niewielkiego kompleksu leśnego, w którym między drzewami widoczny jest wysoki mur. Jedziemy wzdłuż muru wąską ścieżką, mijamy go i dojeżdżamy do drogi, w którą skręcamy w prawo. Jest to bardzo malowniczy teren porośnięty gęsto przez kępy tarniny, krzewiaste głogi, pojedyncze dęby, między którymi znajduje się wiele łączących i rozdzielających się ścieżek przetartych przez rowerzystów. Wybieramy największą z nich i jedziemy do miejsca, w którym po prawej stronie widać otwartą przestrzeń pól. Skręcamy w lewo w stronę widocznych zabudowań Brzegu i dojeżdżamy do szutrowej drogi prowadzącej wzdłuż brzegu Odry na wysokości ruin dawnego mostu (pozostały podpory na nabrzeżach będące dobrym punktem widokowym na drugi brzeg rzeki). Miejsce to może być początkiem ścieżki dla grup pieszych, chcących przejść połowę trasy (około 6km). Grupy zorganizowane dysponujące autokarem wysiadają za mostem na Odrze przy drodze prowadzącej do Namysłowa. (W miejscu, w którym od szosy odchodzi boczna droga w prawo, znajduje się zatoczka dla samochodów). Po dojściu do Odry skręcamy w lewo i jedziemy prawym brzegiem w górę rzeki. Na odcinku kilku kilometrów towarzyszą nam zielone znaki szlaku turystycznego. Odra w tym miejscu rozwidla się na dwa ramiona. Mijamy śluzę i znajdujący się po przeciwnej stronie rzeki elewator zbożowy.

m47.jpg (32391 bytes)

Około 200m dalej znajduje się czwarty przystanek - "Przekształcenia doliny". Za przystankiem kontynuujemy wędrówkę wzdłuż Odry drogą ułożoną z betonowych płyt. Po lewej stronie drogi położone są niewielkie fragmenty lasów liściastych, Przy jednym z takich fragmentów lasu zlokalizowany jest piąty przystanek - "Las liściasty". Za przystankiem droga i ścieżka skręca w lewo i przecinając pole otoczone pasem lasu oddala się od rzeki w kierunku płn.-wsch. wracamy na ścieżkę przyrodniczą lub idziemy dalej szlakiem do położonego wewnątrz lasu starorzecza. Wzdłuż jego lewego brzegu biegnie ścieżka, którą dochodzimy do drogi betonowej. Przecinamy wał przeciwpowodziowy i jedziemy drogą asfaltową w stronę Kościerzyc, w których znajduje się zakończenie ścieżki. Grupy piesze, aby nie iść asfaltem, mogą skręcić w lewo w polną drogę ciągnącą się wzdłuż wałów przeciwpowodziowych. Po przejściu około 500m skręcamy w prawo w drogę gruntową prowadzącą do centrum wioski.